Follower Tersayang

Sunday, August 30, 2009

Kek Batik...

(Gambar ni bukan aku punya.. ambil kat google.)

Rasa teringin sangat nak wat kek batik raya ni... tak yah tunggu raya, rasa cam nak buat skrg jerrr.. kikiki... nk kongsi resepi aku? senang jer.. rasa sume org pun tau buat... :-)

Bahan2 ;~

1 Bungkus biskut marry (patah2kan)

1 tin kecik koko (van houten) ader yg pki milo, tp aku x suke.. sbb manis 2xganda dgn susu. aku pny pahit2 sedap skett... hehe

1 tin susu pekat (itu pun ikot byk mana biskutnye..)

1 buku butter

Cara2 ;~

Masukkan butter dlm kuali dan cairkan. Api biar perlahan. Dah cair, masukkan koko dan kacau rata.Masukkan susu pekat. Biarkan sementara. Akhir sekali, masukkan biskut marry. terus tutup api. Kacau sebati kemudian masukkan dalam loyang yg dah disapu dgn butter sket.. Tekapkan sehingga padat dan rata. Sejukkan sementara dalam freeze.. siap!

7 comments:

Sarnia Yahya aka Sania Yasmin said...

Salam Hanny,
akak buat kek x penah jadi, nampak sedap kek tu... nati rajin2, leh le buat ya, jgn lupa kakakmu ini:)

Hanny Esandra said...

kak sarnia,
saya mmg suka gila wat kek.. wat desert.. lgpn mak byk bg tnjuk ajar.. ishh..
sy takkan lupa akak punya.. hehe..

romibaiduri zahar said...

t kalau raya jangan lupa buat erk...
dah lecur liur tengok gambar ni..
rasa mesti sedap...
Ya Allah, kurus puasa aku!!!!!

Hanny Esandra said...

ekekeke...
k.romi, okeh! insyaallah saya buatkan.. jgn lupa dtg rumah yer...

Afna said...

akak amik resepi nih nad..
nak try la...

Hanny Esandra said...

k.afna,
haa.. amik la.. try la.. sdp ker x.. hehe..

Nisha Rachmad said...

hai2...nmpk pic kek batik ni trus sy nk komen... =)
awak terer ke wat kek batik? sy pnah try tp xjd...haih kempunan btul nk mkn...hehe