Follower Tersayang

Sunday, March 6, 2011

Jejak Kasihan~

Hai...

Tanggal 5/3/2011 saya berjejak kasihan dengan dua orang kawan yang boleh dikatakan kawan baik sewaktu zaman persekolahan dahulu. Yang pakai spek namanya Mazianah dan yang seorang lagi Herdawati. Sorang saya panggil Ana, sorang lagi saya panggil Herda. Yang tiada dalam gambar ni, atau lebih tepat lagi tukang tangkap gambar adalah boyfriend Herda.

Waktu zaman sekolah saya memang lebih rapat dengan Ana. Tapi bukan dari tingkatan 1. Kalau tak silap saya dari tingkatan 4. Sebab masa tingkatan 4 barulah tukar kelas mengikut kelayakan. Buat pengetahuan saya dulu bersekolah di Methodist Girl School. Saya sangat bangga dengan sekolah saya. Hehehe...

Sebenarnya kami berlima. Tapi dua daripada kami ni tak berapa nak sihat ataupun sakit mental! Huhhh... Yang sorang ni saya dan Ana gelar 'Lalang.' Sebab apa? Sebab dia tak tetap pendirian. Malas nak ceritalah... Huhu.. Yang sorang lagi ni saya sendiri tak tahu apa masalah dia sebab dia tak suka atau lebih tepat lagi jeles! Sebab apa jeles, sebab dia tak suka lihat orang lain lebih. Dia ada satu perasaan dengki kat sudut hati dia. Bila dia rasa kedudukan dia tergugat, dia akan pergi kat seseorang dan ceritakan keburukan orang yang dia jeles tu. Akibatnya? Akan terpinga-pingalah yang jadi mangsa tu bila orang tak suka dan menjauhkan diri dari dia? Buruk perangai!

Satu lagi, dia jeles dengan saya yang rapat dengan Ana. Padahal, saya dengan Ana tak pernah pinggirkan dia, malah selalu pujuk dia dan nak berkawan dengan dia. Saya ingat lagi waktu sekolah, dia nangis2 dalam kelas. Bila nangis mestilah orang akan tumpu perhatian kat dia kan? Lepas tu, ponteng sekolah. Saya dengan Analah terhegeh2 pergi rumah dia pujuk dia dan tanya apa masalah dia? Jadi sayalah yang nampak jahat. Sebab apa? Sebab saya rapat dengan Ana? Aduhh.. siapa tak pening ada kawan macam ni? Tapi ternyata dia memang tak sukakan saya. Sampailah sekarang kami terputus hubungan lepas habis aje sekolah menengah. Saya terputus hubungan juga dengan Ana. Sampailah Facebook menemukan kami semula!

Saya ingat kalau saya dah tak bersama Ana, dia okeylah. Rupanya tak jugak! Ana pula yang jadi mangsa. Memburuk2kan kawan saya tu. Kawan makan kawan. Macam-macamlah. Last saya cakap dengan Ana, Ana, tak ada kawan macam tu pun tak apa. Saya ingatkan dah berubah, sebab masing2 dah besar panjang. Dia pun dah kahwin, dah ada anak sorang pun. Hai.. entahlah. Semoga Allah ampunkan dosa2 dia yang fitnah orang macam-macam. Sekarang ni, Ana dan dia dah pun putus hubungan. Yang 'lalang?' Dia nak menjauhkan diri dari kami. Puas pujuk2 ajak jumpa, ajak beraya, raya pun macam tak bagi datang rumah, ajak dia keluar macam2 alasan tak logik dia bagi. Kan pelik perangai macam tu? Dua tu memang peliklah. Saya takkan kata dia orang sakit mental kalau tak ada sebab.  


Saya dan Ana.

Ana, Herda dan Saya. Hiiiii..

Ni kat Vincci Accesories. Ana nak beli hadiah untuk kakak dia. Hepy beday Kak Jidahhh.. rindu akak!

Yang menarik perhatian saya.

127 hours.

Kami ke Sunway Pyramid. Jalan-jalan, makan-makan, tengok wayang. Seharian saya dengan mereka. Seronok betul. Sampai-sampai saya dengan Ana aje dulu. Kami makan di A&W sementara tunggu tanyangan wayang. Kemudian barulah Herda dan kekasih hati dia sampai.

Sepatutnya saya nak tengok I Am Number Four. Sebab saya sangat suka tengok cerita yang ada super power ni. Tapi dominan lebih kepada 127 hours. Huhu.. Saya ikut ajelahh.. Cerita agak mengerikan jugak. Best? Best jugak tapi kadang-kadang saya rasa hambar. Apa yang saya jangkakan, tak berlaku pun.

Tapi nama pun filem biografi. Tapi trailer dia best! Hehehe.. Cerita ni mengisahkan Aron Ralston ni seorang pendaki. Dia pergi ke satu tempat namanya Robbers Roots, Utah. Kawasan yang penuh dengan batu-batu besar. Dia tersepit di celah-celah batu sebab terjatuh waktu berpaut pada satu batu yang dia rasa kukuh, tapi rupanya tak. Bila dia jatuh diantara batu-batu besar, tangan dia tersepit oleh satu batu yang dia berpaut. Okey, kat situ aku dah rasa ngeri! Sebab macam mana nak angkat batu tu dalam keadaan tempat yang pergerakannya terhad. Memang mustahil!

Tapi lelaki ni kuat semangat gila-gila. atas dasar dia nak hidup, lepas tu terkenang kehidupan dia bersama ibu bapa dia, adik dia, kekasih hati dia, dan dua orang kawan yang dia jumpa waktu ke Utah. Itu aje inspirasi untuk dia terus hidup. Bayangkan macam mana dia survive dalam masa lima hari tanpa makan. Minum pun terpaksa berkira. Sampai satu tahap, dia terpaksa minum air kencing dia sendiri, dan makan sikit darah dia. Sebab dia dah sangat lemah dan pucat. Tak boleh bergerak langsung. Kalau dia nak hidup, dia memang kena selamatkan diri sendiri. Sebab tak ada langsung orang kat situ.

Setelah macam-macam cara dia cuba, dia cuma ada satu lagi aje harapan. Alang-alang tangan yang dah tersepit, dalam keadaan tangan dia dah mati pun sebab tak ada peredaran darah, dia nekad untuk potong tangan dia sendiri! Cuba bayangkan? Okey, time ni aku tutup dah muka aku dengan shawl. Macam mana ngilunya dia nak potong tulang dia. Sound effect bunyi ngilu tu aku pun rasa ngilu. Mula-mula dia memang patahkan tangan sendiri. Rasa macam tak logik, tapi inilah kenyataannya.

Akhirnya bercerailah tangan dia. Dia pun keluarlah dalam sakit2 tu. Akhirnya dapat bantuan dan Aron kembali hidup seperti biasa walaupun satu tangannya tak ada.


Inilah orang yang sebenar. Dialah Aron Ralston. Yang berlakon jadi dia tu James Franco.
Selesai tengok, saya memang terbayang-bayang waktu dia potong tangan dia. Kalau kau orang? Sanggup tak? Memang itu saja cara untuk dia lepaskan diri atau dia mati. Siapa yang tak tengok dan berhajat nak tengok atau berkira-kira nak tengok sebab tak tau best ke tak, kau orang patut cuba tengok. Perlu diingatkan sekali lagi ini filem biografi, agak hambar sikit. Hambar maksudnya, ada lubang sana sinilah. Cerita tak adalah penuh dengan impak yang excited kita nak tengok. Kalau cerita yang based on true story memang macam ni la. Apa pun memang best. :-)

No comments: