Follower Tersayang

Monday, August 15, 2011

Kuih Raya Apa??

Hai kawan2...

Kenyangnya lepas berbuka McD tadi.. Huhuhu.. Hari ni saya dan Cintehati jalan2 kat Putrajaya. Kononnya nak pergi jualan gudang kat Presint 2. Memang ada jualan gudangnya tapi kita orang ni pergi bukan nak beli betul2. Beli benda mengarut-ngarut aje. Hahaha....Bila cakap kat Cintehati dia kata, "Kite kan memang suka mengarut.." Huahaha..

Nak tau benda mengarut apa yang kite orang beli? Susu Dutch Lady perisa coklat RM10 dapat sepuluh kotak. Wahh.. Terus cintehati rembat. Pastu jalan2 lagi ada offer biskut Julies ada 4 peket semuanya pun RM10. Saya yang nak tapi dia jadi tukang bayar. Alah.. RM10 je kan.. *wink* Pastu saya ternampak ada kotak Nestle Cornflakes. 3 kotak harganya RM17. Pun saya beli jugak. Makanya tahulah Cintehati bahawa tahun ini saya bersemangat mahu membuat kuih raya. Hahaha... Mamat tu tak boleh tahu sebab kerjanya asyik nak bahan orang aje. Huhuhu...

Dah puas membeli, terus je kite orang menonong keluar. Lepas tu bertentang mata kejap kemudian gelak2. Tahu sangat dalam hati masing2 cakap yang beli semua benda mengarut. Hahaha...

Tengok jam, waktu pun awal lagi. Kite orang pun bergerak ke Alamanda dan berbuka puasalah di McD. Berbalik kepada topik di atas, kuih raya apa saya nak buat tahun ni? Hmmm... Saya dah berkira2 ada beberapa jenis kuih saya nak buat. Lebih tepat lagi belajar sukatan ramuannya dan buat sendiri tanpa bantuan mak saya.

Kuih apa yang saya bercita2 nak buat? Ini wajib dan sudah ada dalam senarai :-

Cornflakes madu - Nak buat yg mcm ni. 1st time tgk yg mcm nie..hihi...

Tart Nenas Gunting. Mak saya teror wat ni. Nak belajar! Dulu siap ada org tempah.
Ala2 Famous Amous. Nak resepi boleh amik kt blog yg link dlm gambar ni.
Biskut Arab. Feveret ayah saya.
Hihihi... Dalam empat jenis ni tak taulah mana yang jadi nak buat. Tapi yang penting memang tahun ni saya berhajat nak buat. Saya dah niat nak bagi dua bekas kat orang kampung Pasir Mas. Sebab saya tak ada apa nak bagi kat mertua dgn adik2 semua. Jadi kuih raya la untuk mereka.

Doakanlah kejayaan kuih2 raya saya ni ya. Hahaha... ;p

p/s : Next week beli bahan. :)

6 comments:

cik dila said...

huhu..buat sendiri lagi best dari kuih tunjuk!

Since thn lepas,kite memang dah buat sendiri kuih2 ni. kire mcm dah bahagi2,adik buat kuih ni,kite buat kuih ni,mak buat kuih ni..msg2 buat sendiri..

Chayokk kak!

CintaZulaikha said...

haboi, caiyok2 nadya...ko buatlah 2 jns tuh...sume npk seng ja

Hanny Esandra said...

cik dila,

wahh..pandai buat sndri ok la.. lagi puas hati.. drpd kuih tnjuk, kdg2 xsedap langsung.. ada yg npk je cantik, tp rasa tak boleh nk mkn.. ada tmi adk brdik ok la nk bg2 tugas.. mcm kite ni tunggal perempuan, buat sndri la jwbnye.. :)

Hanny Esandra said...

ct,
hahaha.. aku dh niat nak wat.. insyaallah klu jadi, leh la ko rse kuih raye aku nnt. hihihi..;p

jee yunus said...

confleks madu feberet tu...;))

Hanny Esandra said...

cik jee,
kalau mcm tu meh la umah raya nnt, leh rasa.. hehehe..